Immunterapi

I begynnelsen av november var jeg jo hos dyrlegen og tok hudbiopsi og blodprøver for å begynne allergiutredningen på Phoebee. Hun har jo hele sitt liv vært full av flasse-flak i huden, har hatt endel våteksem og problemer med ørene. Dette er jo typiske tegn på allergi, så da svarene på prøvene kom to-tre uker seinere ble jeg liksom ikke tatt på sengen av resultatene..

Blodprøven viste at hun er allergisk mot husstøvmidd, lagermidd og melmidd.. Det ble testet litt forskjellige ting, og har man høyere verdi en 150 regner man det som en allergi. Phoebee hadde over 3000 på to av dem og rett under 3000 på den tredje.. Og hudbiopsien viste at hun hadde et-eller-annet jeg ikke husker navnet på ifarta, men det er alla det samme som hos oss mennesker når man har atospisk eksem.

Så var det klart for å bestille medisinene. De blir spesialaget hos Dr.Baddaky, og det er rett og slett de tingene hun er allergisk mot som blir mikset sammen. Det tok en god stund før de var ferdige, men om tirsdag kom de endelig. Edle dråper det der, 10 ml kostet nesten 2700,-…

Hentet medisinen og reiste bort til dyrlegen på tirsdag ettermiddag. Grudde meg veldig må jeg innrømme, for noen hunder kan reagere på medisinen, så jeg var redd for det.. Men av den grunn skulle vi ta første dose hos dyrlegen, for der har de hjertestarter og alt om det værste skulle skje. Phoebee fikk første dose, og fikk ingen bivirkninger, og takk og lov for det!!

De første dosene er lave, så øker de mer og mer. Nå skal hun først ha hver 3.dag, så hver 4, 5, 7, 14 og 30 dag. Så om torsdag satte jeg sprøyten på henne selv, og det gikk så fint atte 🙂 Nils sa jeg bare måtte komme bort de første gangene, han er jo så behjelpelig og grei. Men jeg kan like godt hoppe i det og begynne selv. Hun må jo gå på dette i minst 2 år og muligens livet ut.. Det tar 7 mnd for å se om det har noen effekt i det hele tatt, så det er jo spennende dette – håper virkelig det virker!!

20% av pasientene viser meget god respons og trenger ingen annen form for behandlig. 40% blir mye bedre med støtteterapi bestående av omega-3 . 20% blir noe bedre. 20% blir ikke bedre.

Håper virkelig dette funker, for tanken på å bruke prednisolon er ikke aktuell med tanke på at det er veldig livsforkortende.

Dette allergi-greiene fører jo med seg litt annet ekstra også kan man skjønne.. De anbefaler bading 1-2 ganger ukentlig (ja, UKENTLIG – jeg trodde jeg hørte feil, trodde de mente 1-2 ganger i måneden, og det er jo også ofte syntes jeg..) for å fjerne allergener. Vaske teppene hennes ukentlig på over 70 grader. Unngå allergener så godt som mulig, men det er jo lett for en «inne-hund».. Tilskudd av omega-3, tilpasset fõr..

Men for å si det sånn, så bader jeg ikke Phoebee 1-2 ganger i uka nå med nesten 20 kuldegrader ute! Hun er jo våt i pelsen i mangfoldige timer etter hun er dusjet, så da kunne hun jo ikke vært ute i det hele tatt.. Kan ikke snu alt på hodet, men jeg skal iallfall gjøre alt jeg kan for at jenta mi skal ha det så godt som det overhode er mulig å ha det! 🙂 Hun er jo så tålmodig og flink den jenta der atte.. 🙂

Og over på noe hyggelig! Susie har fått løpetiden!! 🙂 🙂 Så nå nærmer det seg!! Jeg er jo så spent, håper bare alt klaffer!! Hun begynte å løpe om onsdag, men hun blør ikke så mye og hun har vært hoven noen dager før det, så vi skal bort til dyrlegen til uka og ta blodprøve og utstryk for å se hvordan ståa er 🙂

Om onsdag starte vi opp med brukslydighetstreningen også igjen. Men det er så kaldt, så jeg klarer ikke helt å kose meg med treningen.. Var jo helt nummen i ansiktet av kulden, så det var herlig å komme hjem til varmen igjen! Men Phoebee kosa seg jo på treningen 🙂

Ønsker alle en kjempe fin helg! 🙂

www.jeameeno.com

Legg igjen en kommentar